Home » Isu Semasa

Isu Semasa

Cara Untuk Kenalpasti Milo Tiruan

Cara Untuk Kenalpasti Milo Tiruan

Cara Untuk Kenalpasti Milo Tiruan | Puteri yakin ramai penggemar Milo pasti terkejut dengan berita rampasan produk minuman Milo tiruan bernilai RM250,000 di sebuah taman perumahan mewah di Mantin, pada Jumaat lalu. Perkara ini terbongkar selepas Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan Negeri Sembilan (KPDNKK) berjaya menyerbu tempat pembungkusan Milo tiruan itu hasil aduan dari orang awam. Apa yang membimbangkan adalah pek pembungkus …

Read More »

Cara Semak Keputusan Status Permohonan BR1M 2015

BR1M 2015

Cara Semak Keputusan Status Permohonan BR1M 2015 | Sejak kebelakangan ni ramai yang rajin cari cara untuk semak keputusan permohonan BR1M 2015.  Mentang-mentang tarikh pembayaran dah semakin dekat ye. Untuk memudahkan korang membuat semakan status permohonan Bantuan Rakyat 1 Malaysia untuk tahun 2015 ni, puteri kongsikan di bawah ni cara untuk buat semakan BR1M dan bukan brim ye…salah ejaan tu. …

Read More »

Apa Itu E Coli?

kekejangan abdomen

Apa Itu E Coli? | Semalam setelah media melaporkan tentang Datuk Seri Najib Tun Razak tidak sihat kerana dijangkiti bakteria E coli, ramai yang mula tertanya-tanya tentang E Coli. Ada juga yang tersilap dengan menyamakan E coli dengan Ebola. E coli atau nama saintifiknya Escherichia Coli merupakan sejenis bakteria yang kebiasaannya tidak memudaratkan. Bakteria jenis ini selalunya ditemui dalam usus manusia …

Read More »

Bekalan Darah Jenis A Dan AB Semakin Kritikal

Derma Darah

Bekalan darah jenis A dan AB dikatakan berada pada tahap kritikal dan tidak cukup untuk menampung keperluan pesakit terutamanya di negeri-negeri yang terjejas banjir. Menerusi artikel yang puteri baca di BH Online, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya menyeru orang ramai terutama mereka yang berdarah jenis A dan AB untuk segera ke Unit Bergerak Kempen Menderma Darah ataupun …

Read More »

Hentikan Sebar Berita Palsu Tentang Banjir

jangan sebar berita palsu

Sejak kebelakangan ini banyak juga berita palsu tentang banjir yang tersebar luas di laman-laman sosial. Ada segelintir keyboard warrior dengan sesuka hati berkongsi pelbagai jenis berita dan gambar biarpun mereka sendiri tidak pasti dengan kesahihan berita-berita tersebut. Tidak salah berkongsi berita atau menyampaikan cerita sebagai info tetapi yang penting adalah memastikan kesahihan berita-berita tersebut. Puteri sendiri hampir terpedaya bila ada …

Read More »

Langkah-langkah Keselamatan Ketika Musim Banjir

hujan

Hujan tak berhenti sejak awal pagi tadi, air sungai depan rumah puteri ni pun dah makin naik. Mudah-mudahan tak melimpah. Tengok air sungai tu pun dah naik risau. Terfikir pula bagaimana perasaan mangsa-mangsa banjir di pantai timur. Kesian mereka, harap semuanya tabah dan mudah-mudahan banjir cepat surut agar semua dapat pulang ke rumah masing-masing. Bercakap tentang banjir, ada beberapa langkah-langkah …

Read More »

Apa Itu Rumpai Miang Mexico?

tanda soal

Tertanya-tanya juga apa itu Rumpai Miang Mexico, atau ada yang menyebutnya Rumput Miang Mexico masa mula-mula ternampak perkataan itu dekat timeline tapi buat tak layan sangat tetapi lepas keluar kat berita, barulah google untuk dapatkan maklumat lanjut. Dan hasilnya: Rumpai miang mexico atau nama saintifiknya parthenium hysterophorus adalah sejenis tumbuhan liar yang boleh menyebabkan alahan, terutamanya pada kanak-kanak dan orang tua …

Read More »

Tak Boleh Hidup Tanpa Facebook?

facebook

Cerita tentang Facebook bakal ditutup di Malaysia mula menjadi antara topik perbualan hangat. Bagi mereka yang setiap seminit kena update status, Facebook pasti dah jadi macam pasangan sehidup semati mereka. Tak boleh hidup sehari pun tanpa Facebook. Sayangkan bila orang salah guna teknologi. Kemudahan yang ada digunakan untuk memprovokasi. Sengaja mencari isu yang boleh dijadikan topik untuk memecah belahkan masyarakat. …

Read More »